Misyonumuz

- Tarih bilimini evrensel standartlarda öğretmek, 

- Eleştirel düşünceye sahip, bilimsel araştırma yöntemlerine hâkim tarihçiler yetiştirmek, 

- Millî ve milletlerarası tarih mirasını koruyarak gelecek nesillere aktarmak, 

- Disiplinlerarası çalışmalarla tarihin farklı alanlarında uzmanlaşmış bireyler kazandırmak, 

- Toplumsal hafızayı güçlendirmek ve tarih bilincini yaygınlaştırmak.

Vizyonumuz

- Ulusal ve uluslararası düzeyde tanınan, saygın bir tarih bölümü olmak, 

- Akademik araştırmalarla tarih yazımına katkı sağlamak, 

- Arşiv çalışmaları ve yayınlarla bilim dünyasına öncülük etmek, 

- Öğrencilerimize nitelikli eğitim sunarak onları hem akademik hem de profesyonel hayata en iyi şekilde hazırlamak, 

- Kültürel mirası koruyan ve topluma hizmet eden projeler geliştirmek.

 KARİYER İMKÂNLARI

Programdan mezun olan öğrencilerin,

-Gerekli pedagojik formasyon sağlandığı takdirde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okullarda ve özel eğitim kurumlarında Tarih öğretmeni,

-Yüksek lisans ve doktora eğitimi aldıkları takdirde üniversitelerde öğretim üyesi veya öğretim elemanı,

-Türk Tarih Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi, Atatürk Araştırma Merkezi, Cumhurbaşkanlığı Devlet Arşivleri, Genelkurmay ATASE Başkanlığı, TBMM Kütüphanesi ve Arşivi, TİKA,  Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi, Yazma Eserler Kurumu,  gibi kamu kurumlarında veya özel kurumlarda uzman ve uzman yardımcısı,

-Yayınevlerinde editör olarak iş bulmaları olanaklıdır.

 

PROGRAM ÖĞRENİM AMAÇLARI 

  1. ÖA1: Bilgiye Ulaşma ve Sunma Becerisi

- Tarih araştırmalarında kaynak tarama, eleştirel okuma ve bilgiyi düzenleme yetkinliği kazandırır. Öğrenciler, arşiv belgeleri, akademik makaleler ve birincil kaynaklarla çalışma becerisi edinir.

  1. ÖA2: Disiplinler arası Yaklaşım

- Tarih, edebiyat, sosyoloji, felsefe, hukuk gibi alanlarla ilişkilendirerek çok boyutlu analiz yapmayı hedefler. Örneğin, bir antlaşmanın hukuki metni ile dönemin siyasi atmosferi birlikte incelenir.

  1. ÖA3: Bölgesel ve Toplumsal Analiz

- Belirli bir coğrafya veya toplumun etnik yapısı, sosyo-ekonomik dinamikleri ve kültürel yaşamı üzerine derinlemesine araştırma yapabilen uzmanlar yetiştirir. (Örn.: Balkanlar'da Osmanlı mirasının incelenmesi.)

  1. ÖA4: Kronolojik ve Çok Alanlı Bilgi

- Türkiye, Avrupa ve Dünya tarihine dair siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel olayların kronolojik birikimini aktarır. Öğrenci, Rönesans'ı yalnızca sanatla değil, ticaret yollarıyla da ilişkilendirir.

  1. ÖA5: Küresel Gelişmeleri Tarihsel Perspektifle Okuma

- Güncel olayları (örneğin Brexit veya iklim krizi) tarihsel kökleriyle bağlantılandırarak neden-sonuç ilişkisi kurmayı öğretir. Değişim süreçlerini uzun vadeli bağlamda yorumlar.

  1. ÖA6: Kültürlerarası Karşılaştırma

- Farklı coğrafya ve medeniyetlerin tarihini karşılaştırmalı analiz eder. Örneğin, İslam ve Batı medeniyetlerinde bilim anlayışının farklılaşmasını inceler.

  1. ÖA7: Proje Tabanlı Problem Çözme

- Tarihsel altyapısı olan sorunlara (örneğin etnik çatışmalar)proje döngüsü (planlama, araştırma, uygulama) ile çözüm üretme becerisi kazandırır. Öğrenci, arşiv verilerini kullanarak rapor hazırlayabilir.

  1. ÖA8: Süreç Analizi ve Sebep-Sonuç İlişkisi

- Olayları kısa, orta ve uzun vadeli süreçlerle ele alır. Fransız Devrimi’ni yalnızca 1789’la değil, Aydınlanma Çağı ve endüstriyel gelişmelerle bağlantılı okur.

  1. ÖA9: Tarihsel Kaynak Dilleri

- Osmanlıca, Latince, Eski Yunanca gibi yardımcı dilleri öğreterek birincil kaynakları doğrudan okuma ve yorumlama yetisi geliştirir.

  1. ÖA10: Kültürel Miras Bilinci

- Tarihi eserlerin, arkeolojik alanların ve somut olmayan kültürün korunması için toplumsal farkındalık yaratır. Öğrenci, müze yönetimi veya restorasyon projelerinde rol alabilir.

  1. ÖA11: Tarihin Pratik Uygulama Alanları

- Tarih bilgisinin eğitim, medya, diplomasi, bürokrasi gibi alanlarda nasıl kullanılacağını öğretir. Örneğin, belgesel yapımında tarihsel verilerin senaryolaştırılması.

Bu amaçlar, öğrencilere akademik derinlik, disiplinler arası esneklik ve toplumsal katkı becerileri kazandırmayı hedefler. Tarih, yalnızca geçmişi anlatmak değil, bugünü anlamlandırmak ve geleceği şekillendirmek için bir araç olarak sunulur.

 PROGRAM ÖĞRENİM ÇIKTILARI

1- Bölümümüz öğrencileri, uluslararası seviyede akademik araştırma yapabilecek tarihçiler olarak mezun olur.

2- Orta dereceli okullarda branş öğretmenliği yapmak isteyen öğrencilerimiz, pedagojik formasyon dersleri alarak bu hizmeti hakkıyla üstlenebilecek donanımla mezun olmaktadırlar.

3- Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla yorumlar, çözümler, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirir; tarihi olay ve olguları kavramsallaştırır ve bu kavramları tanımlar.

4- Tarihsel sorunları tanımlar, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz eder.

5- Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanır ve bu çalışmalarda bilişim teknolojilerinden yararlanır.

6- Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurar, kültürel mirasa sahip çıkar.

7- Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurar.

8- Kendini bir birey olarak tanımlayabilir; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanabilir, kişisel ve kurumsal iletişim ve etkileşim kurar.

9- Tarih alandaki bir konuya uygun materyal geliştirebilir; bilgi ve tecrübe kazanımlarını farklı yöntemlerle kullanır.

10- Alanıyla ilgili öğrenme gereksinimlerini belirleme becerisi kazanır.

11- Yaşam boyu öğrenme ve kalite yönetim süreçlerini öğrenme ve uygulama becerisi kazanır; alanındaki sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.

12- Toplumsal sorumluluk bilinciyle mesleki proje ve etkinlikler planlama ve uygulama becerisi kazanır.

13- Tarih alanının gerektirdiği yabancı dili Avrupa Dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır.

14- Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel, mesleki ve ahlakî değerlere uygun davranış kalıpları geliştirmeyi öğrenir.

15- Kazanacağı bilgi birikimi ile sorumluluğu altında çalışanların öğrenme gereksinimlerini belirleme ve lisansüstü eğitimin gereklerini yerine getirme becerisi kazanır

Bu amaçlar, öğrencilere akademik derinlik, disiplinler arası esneklik ve toplumsal katkı becerileri kazandırmayı hedefler. Tarih, yalnızca geçmişi anlatmak değil, bugünü anlamlandırmak ve geleceği şekillendirmek için bir araç olarak sunulur.

 

Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi Bilgi İşlem Daire Başkanlığı 2025